Det femte barnet

image80

Nu sitter jag och smuttar på nåt afrikanskt supernyttigt té utan koffein i, perfekt för mig alltså. Fast det smakar lite skumt, jättesvårt att beskriva, lite åt hjortronhållet. Det luktar i alla fall nykokad hjortronsylt. Nu hoppas jag innerligt att det inte innehåller nåt annat gift som håller jag mig vaken i natt. Jag hade tänkt vända tillbaka dygnet annars kommer nästa vecka vara ännu plågsammare än den redan kommer vara. I vanliga fall håller te mig vaken hela natten så jag hoppas att det här är en trendbrytare.
 Tänkte läsa klart boken jag har börjat på också,  Det femte barnet. Den är väldigt välskriven och fullproppad med ord. Om jag skulle skriva "det låg en sked på bordet" skulle Doris Lessing skriva "skeden som låg på bordet var väl använd. Ovansidan hade en glansig, spgelblank yta som påminde om en spegelblank sjö där fiskarna levde itt lyckliga liv till den dag de belv tagna av någon av det stora örnar som levde bredvid sjön. Solljuset reflekterades i skeden och spreds ut över rummet likt en solfjäder. Underytan av skeden var av de mattare slaget, med välarbetade inristade orkidéer. Det såg ut att vara ett mödosamt arbete att få blommorna så perfekta på den lilla lilla skeden och mannen som hade utfört arbetet måste varit mycket skicklig"
 Kanske på grund av allt invirande av orden som hon fick Nobelpriset men jag tycker mest det känns som att man väntar på det ska hända något i boken, som nån slags final.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0